Участь у "Школі молодого вчителя"
30 квітня на базі відділу освіти Олександрівської громади відбулася зустріч із молодими вчителями. На цьому заході поділилася з молодими колегами власним досвідом роботи, формами та методами організації освітнього процесу.
Виступ можна переглянути за посиланням
Участь у Всеукраїнському конкурсі "Учитель року - 2024"
Конкурс "Учитель року 2024" - лауреат (ІІ місце) обласного туру всеукраїнського туру "Учитель року - 2024" номінація "Географія"
Відео резюме на конкурс "Учитель року - 2024" https://vm.tiktok.com/ZMjv2Ey8n/
Робота над проблемою "Розвиток креативного мислення учнів на уроках географії, як елемент розвитку творчих компетентностей"
Креативність - це здатність створювати і знаходити нові оригінальні ідеї, відхиляючись від прийнятих схем мислення успішно вирішувати завдання нестандартним чином.
Креативне мислення має цінність у всіх областях, де розвинена конкуренція. У цьому і полягає її цінність для суспільства.
Креативні люди більш врівноважені і терпимі до оточуючих, адже вони знають, що кожна людина бачить світ по-своєму.
Досвід роботи вчителем географії переконливо показує, що успішний розвиток творчих здібностей учнів неможливий без систематичного застосування в навчальній роботі завдань творчого характеру.
При
вивченні
географії учні пізнають довкілля, де
вони живуть, а також дізнаються про
близькі та віддалені території. Вивчаючи,
діти розуміють та усвідомлюють роль
людини, її можливості у вирішенні
проблем, які виникають у процесі освоєння
навколишнього світу.
На
власних уроках використовую
матеріал, який дозволяє відкрити, з
одного боку, творчі, можливості дитини,
з іншого, – її безвідповідальне ставлення
до довкілля. Головна мета сучасної
географії – підготувати і виховати
географічно грамотного громадянина
Землі з такими якостями особистості,
які б забезпечили йому можливість
нормальної життєдіяльності в природі.
На сучасному етапі розвитку освіти виникає необхідність оновлення методів, засобів та форм організації географічного навчання.
На етапі актуалізації учні пригадують все те, що вони знають з теми. Це їх змушує перевіряти свої власні знання та продумувати до дрібниць тему, над якою вони починають працювати. На цьому етапі використовую методичний прийом «Асоціативний кущ».
Часто використовую метод - «Вірю-не вірю», при застосуванні якого вимагається чітка, але обов’язково аргументована відповідь. Даний метод сприяє активній мозковій діяльності та допомагає учням вчитися висловлювати власне бачення проблеми. Прийом «Закінчи фразу» сприяє розвитку уваги і логічного мислення, а також дає можливість швидко пригадати вивчений матеріал.
Найголовніший етап уроку - усвідомлення нового матеріалу, оскільки учень сам отримує та аналізує інформацію у вигляді схем, діаграм, таблиць, тексту, географічних карт. Необхідним компонентом усвідомлення є мозковий штурм. Цей метод можна використовувати при розв’язанні різних проблем - від найпростіших, відповідь на які є в підручнику:
- Чому в рельєфі Африки переважають рівнини?
- Чому річки Австралії на карті позначені пунктирною лінією?
до більш складних, наприклад:
- Запропонуйте власну програму порятунку екваторіальних лісів Амазонії.
Готуючись до уроку, намагаюся підготувати різні проблемні запитання, тому що вони спонукають учнів активно працювати, критично мислити, а не просто пасивно сприймати пояснення вчителя.
Учням доцільно запропонувати метод «Якби…», де вони кожен по-своєму уявляє дану ситуацію і пропонує свій варіант розвитку подій. Саме тут проявляється їхнє вміння нестандартно мислити.
-Якби українців було сто мільйонів, що б змінилося?
Основою набуття географічних знань є уміння встановлювати причинно-наслідкові зв'язки. Таке завдання вимагає від дітей значної розумової діяльності. Тут необхідно добре знати причини, вміти побудувати відповідь у потрібній послідовності і використати розгорнуте порівняння, тощо.
Проблемні ситуації, що породжують різні точки зору, розглядаємо під час проведення дискусії. Дискусія дає можливість учням проаналізувати визначені проблеми, взаємодіяти один з одним, виявити різні позиції з даної проблеми або суперечливого питання.
Я пропоную такі теми для обговорення:
- Чий внесок у географічне пізнання Землі більш вагомий - Х. Колумба чи Магеллана?,
- Яка з економічних організацій є впливовішою в світі?
При вивченні фізичної географії України дискусійно розглядаємо такі питання:
- Чи можна вважати, що річки – продукт рельєфу і клімату?,
- Чи потрібні заповідники?
- Що придбали та що втратили люди, створивши водосховища?
Найкраще дискусія вдається при вивченні економічної та соціальної географії України та світу:
- Глобальні проблеми людства,
- Геоекологія і здоров’я людини,
-Ресурсозабезпеченість визначає рівень економічного розвитку
та інші.
Вивчення географії неможливе без використання різноманітних географічних карт та практичного їх застосування. Сучасний урок географії відрізняється від інших навчальних уроків саме наявністю карти і роботи з нею.
Роботу з картою я організовую як індивідуально, так і в парах, групах, а коли проводиться контроль знань учнів - це, навіть, може бути самоконтроль. Неодмінно намагаюсь враховувати індивідуальні особливості учнів, тому пропоную завдання різного характеру, щоб було цікаво тим учням, які мають певні захоплення та інтереси. Часто на своїх уроках географії роботу з картою я проводжу у формі гри. Елементи гри на уроці займають небагато часу, вони допомагають урізноманітнити урок, зробити його цікавим.
При використанні карт для розвитку креативного мислення я застосовую Гугл мапс. Коли ми шукаємо географічні об’єкти на паперових картах, ми можемо знайти відповідники на електронній карті. Сюди ми можемо прив’язати різні теми – розрахувати маршрут, час поїздки, визначити, яким видом транспорту можна доїхати і скільки це буде коштувати, розглянути географічне положення, туристичні місця, економіку та багато іншого.
Для розвитку креативного велику роль відіграють дослідження. В них учні мають можливість показати власну творчу діяльність у будь-яких напрямках
КРЕАТИВНА ОСВІТА – це освіта, орієнтована на розвиток творчих здібностей людини, на закріплення в її професійній свідомості установки на інновації, що включає аналіз проблем і варіантів діяльності. Така освіта мотивує самостійне осмислення дійсності, самопізнання
Немає коментарів:
Дописати коментар